در ارتباط باشید:
Faraayegh@gmail.com
تلفن: 09128001264 , 22777201-021

تفاوت بین عایق NBR و عایق الاستومری EPDM چیست؟

عایق الاستومری از موادی تشکیل شده که به سلول بسته معروف هستند. این مواد می توانند بر پایه ی پلی وینیل کلراید، نیتریل بوتادین رابر یا همان NBR و اتیلین پروپیلن دیان مونومر رابر یا همان EPDM باشند. بین مشخصات و مزایای دو عایق NBR و عایق EPDM  همیشه بین کسانی که در این حوزه تخصص دارند اختلافاتی بوده است اما به طور کل این دو نوع از عایق به شدت شبیه هم هستند و فقط اختلافات بسیار کوچکی با هم دارند.

به صورت کلی اگر بخواهیم این دو عایق را از نظر کارایی با هم مقایسه کنیم می توانیم بگوییم در موارد خاصی ممکن است کارایی عایق الاستومری EPDM بهتر از عایق NBR باشد اما مشکل اینجاست که تولید این عایق بیار مشکل است جوری که حتی عایق سازان خیلی بزرگ و معروف هم نمی توانند عایق الاستومری EPDM 100 درصد بسازند چون اصلا برایشان صرفه ی اقتصادی ندارد. یکی از مزایای مهم عایق الاستومر یاین است که با اینکه با افزایش دما دچار شکستگی می شود اما بعد از پایین آمدن آن دوباره خاصیت کشسانی خود را به دست می آورد.

در حالت کلی این دو نوع عایق را در 6 مورد می توانیم با هم مقایسه کنیم که عبارت اند از:

1 – جنس ماده:

عایق NBR از سه ماده تشکیل شده است به نام های nitrile butadiene rubber اما عایق الاستومری EPDM از چهار ماده تشکیل شده است که ethylene propene diene methylene نام دارند.

2- محدوده دمای کاری:

یکی از تفاوت های این دو عایق در محدوده دمای کاری آن هاست. از عایق NBR در بازه ی دمایی 10- تا 120+ درجه ی سانتی گراد می توان استفاده کرد در حالی که محدوده دمایی که می توان از عایق الاستومری EPDM در آن استفاده کرد از 30- تا 150+ درجه ی سانتی گراد می باشد.

3- مقاومت در برابر نور خورشید:

یکی دیگر از فرق های NBR و EPDM در میزان مقاومت آن ها جلوی نور خورشید است. با اینکه عایق الاستومری فرا عایق EPDM  مقاومت بیشتری نسبت به NBR از خود نشان می دهد اما باز هم استفاده از هر دو عایق بدون یک روکش محافظ به صرفه نست چون بعد از مدتی هر دو عایق در اثر تابش مستقیم نور خورشید از بین می روند.

4- مقاومت در برابر روغن و گریس:

جالب است بدانید مقاومت عایق NBR در برابر موادی مثل روغن، گریس و سایر مواد شیمیایی بیشتر از عایق الاستومری  EPDM است.

5- ضریب هدایت حرارتی:

با اینکه در هر دو نوع عایق ضریب هدایت حرارتی خیلی کم است اما این ضریب در عایق NBR پایین تر از عایق الاستومری EPDM  می باشد چون دانسیته ی کمتری دارد.

6- مقاومت در برابر نفوذ بخار آّب:

بیشتر از 50 سال است که تکنولوژی عایق  NBR مورد استفاده قرار می گیرد و اندازه معمول آن در مقدارهای واقعی µ در حدود 0999 می باشد. در عایق الاستومری EPDM با یک ساختار غیر قطبی این مقدار در بیشتر موارد کمتر از 9999 است. به همین دلیل عایق سازانی که عایق الاستومری EPDM می سازند برای رسیدن به مقدارهای بهتر از پلیمرهای دیگری نیز استفاده می کنند که باعث پایین آمدن مقاومت UV و دما در این نوع از عایق می شود.

چسب عایق الاستومری چیست؟

یکی از ملزومات نصب عایق الاستومری چسب مخصوص آن است. این چسب مقاومت حرارتی و رطوبتی بالایی دارد و برای چسباندن عایق الاستومری در هر سطح دلخواه مورد استفاده قرار می گیرد. این چسب از مایع ویسکوز یکنواخت تشکیل شده و رنگ این چسب مشکی است و برای انواع عایق الاستومری لوله ای، عایق الاستومری رولی، عایق الاستومری ورقه ای، عایق الاستومری صفحه ای و … استفاده می شود.

تمام حقوق این وبسایت متعلق به فراعایق میباشد.
error: این محتوا حق کپی رایت دارد