در ارتباط باشید:
Faraayegh@gmail.com
تلفن: 09128001264 , 22777201-021

خوردگی زیر عایق الاستومری

مسئله ی رخ دادن خوردگی در زیر عایق الاستومری و سایر عایق ها در لوله های فلزی، کانال ها، مخازن، لوله های انتقال گاز یا مایع، سیستم های حرارتی و … مسئله ی بسیار مهمی است که تاکنون مطالعات و تحقیقات زیادی درباره آن انجام شده است.

نگرانی درباره ی سیستم های حرارتی به این دلیل است که در این سیستم ها لوله های سرد بکار برده شده و ممکن است رطوبت به عایق الاستومری منتقل شود. نگرانی بعدی درباره ی سیستم هایی است که لوله کشی چرخشی دارند. این لوله کشی ها به این صورت هستند که دمای لوله ها به صورت مداوم در حال تغییر است و کم و زیاد می‌شود یعنی این لوله ها گاهی سرد و گاهی گرم هستند به همین دلیل ممکن است زمانی که لوله سرد است رطوبت به عایق الاستومری منتقل شود و سپس با گرم شدن لوله ها واکنش های شیمیایی سریعی اتفاق بیفتد. همین گرم و سرد شدن لوله و تغییر دائمی دمای آن باعث آسیب رسیدن به عایق الاستومری می‌شود. برای جلوگیری از خوردگی باید به چند نکته توجه کنید که آن ها را در این مطلب به شما خواهیم گفت. باید توجه داشته باشید که این نکات برای تمامی سیستم های عایق بندی صدق نمی‌کند و فقط برای سیستم هایی مناسب است در لوله کشی های سرد و گرم از آن ها استفاده می‌شود مانند عایق الاستومری، عایق پشم سنگ و … .

خوردگی زیر عایق الاستومری در چه جنس لوله هایی بیشتر اتفاق میافتد؟

احتمال ایجاد خوردگی زیر عایق الاستومری برای همه ی لوله های فلزی از جنس آهن، مس، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ ممکن است. حال بعضی از این لوله ها مثل لوله ی فولادی ضد زنگ که معمولاً برای دماهای 140 تا 250 درجه فارنهایت استفاده می‌شود احتمال خوردگی بیشتری دارد و به همین علت ممکن است باعث مشکلات جدی در ایمنی شود. بنابراین این مسئله باید خیلی جدی گرفته شود مخصوصاً در سیستم های لوله  های چرخی یا همان سرد و گرم. این خوردگی در سیستم هایی که در فضای باز هستند بیشتر احتمال رخ دادن دارد مخصوصاً اگر در آن ها از لوله های فولادی ضد زنگ استفاده شده باشد.

حال اگر تغییر دمایی که به آن اشاره کردیم به خاطر تغییرات آب وهوایی باشد احتمال خوردگی کمتر است و لوله ها مقاومت بیشتری در برابر آن دارند. هم چنین اگر سیستم لوله کشی به جای فضای باز در یک محیط بسته قرار گرفته باشد نیز احتمال خوردگی کمتر است چون در محیط بسته رطوبت و بخار کمتری وجود دارد.

همانطور که می‌دانید فلز و هوا همیشه وجود دارد و چیزی که باید برای جلوگیری از خوردگی زیر عایق الاستومری کنترل شود، رطوبتی است که از سیستم عایق بندی عبور می‌کند و با سطح لوله برخورد می‌کند. پس عامل ایجاد خوردگی زیر عایق الاستومری لوله وجود رطوبت است بنابراین اگر رطوبتی وجود نداشته باشد خوردگی نیز به وجود نمی‌آید.

برای جلوگیری از همه ی این اتفاق ها باید جوری سیستم عایق بندی را انتخاب کنید که احتمال نفوذ رطوبت به کمترین میزان ممکن برسد بنابراین انتخاب عایقی که درصد نفوذ رطوبش بسیار پایین باشد برای عایق بندی بسیار مناسب است. در بین تمام عایق هایی که وجود دارد عایق الاستومری کمترین میزان نفوذ رطوبت را دارد به طوری که اگر نحوه ی نصب آن درست باشد این مقدار حتی به صفر هم می‌رسد.

پیشگیری از خوردگی زیر عایق الاستومری

اولین قدم برای اینکار این است که مطمئن شوید از یک سیستم عایق بندی بسیار مناسب و محکم استفاده کرده‌اید. بعد از آن باید به طور مداوم سیستم را برای تعمیر و نگهداری بازرسی کنید. داشتن یک برنامه بازرسی از سیستم باعث می‌شود هزینه ی تعمیر و نگهداری کاهش پیدا کند.

منبع: عایق الاستومری

تمام حقوق این وبسایت متعلق به فراعایق میباشد.
error: این محتوا حق کپی رایت دارد